HeaLtH tiPS fOr yOu....aha!

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh agama.Pelbagai cara dan gaya nak jaga body kita ni dari sebarang penyakit moden yg ada sekarang...ye la zaman canggih pun macam2 ada penyakit kronik.Teringat aku bulan lepas, tika aku demam panas, sempat jugak alami morning sickness...oppss...jangan salah faham key! aku demam membawa kepada muntah2, tu bukan lagi morning sickness, dah jadi afternoon till evening sickness...terlebih suda!Berbalik pada cerita tadi, aku pun kol la my abaH la cause masa tuh, aku kat hospital serdang. So, kata aBah, camne lah orang muda mudah dapat penyakit, aBah dah masuk 50 tahun pun segar bugar lagi.".oo...nampaknya ada comparison period...antara zaman aBah n zaman aku...hehe..aku jawab kat aBah..zaman dulu lain sekarang lain...tapi betul juga kata abaH, dulu mana ada kewujudan penyakit2 baru macam sekarang, statistik penyakit kritikal juga meningkat. Here, i want to share only some tips to keep our body from any disease. aha..!




  • Mandi pagi sebelum subuh @ at least sejam before sunrise. Air sejuk yang meresap ke dalam boleh reduce lemak yang terkumpul.
  • Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk tiap pagi. Mujarabnya ialah jauh dari penyakit.Insyaallah.
  • waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur sejenak(at least  just 1 minute after recite doa). Ia boleh mengelakkan dari penyakit pening dan migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian why we need to prostrate? Scientists have discovered a few of milimeters of air space in the blood head which is not filled with blood. Dengan bersujud makan darah akan mengalir.
  • Makanan dari sumber laut dan sumber darat tidak boleh bercampur dalam satu hidangan. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu kerana dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit.Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di dalam badan ayam mengandungi ion(+) manakala dalam badan ikan(-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi tindak balas kimia yang terhasil yang mana boleh rosakkan usus kita.
  • Rasulullah juga mengajar kita makan dengan tangan dan digalakkan menjilat jari bila habis makan.Begitu juga ahli sains menyimpul bahawa enzim yang terkandung di kelima2 celah jari kita,iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur(enzim sejenis alat pencerna makanan).

Comments

Popular posts from this blog

~aku rebah bangun sendiri~

semalam punya rasa

Fadhilat Munajat Di Waktu Malam Mengikut Al-Quran dan As-sunnah